• Hopelijk is de KNVB nog net op tijd om Ajax terug te trekken uit het UEFA Europa League toernooi, want niet alleen is hier sprake van een bekertoernooi, wat natuurlijk niets meer of minder is dan een veredeld oefenpotje, maar ook is het in grote delen van het land schoolvakantie en dan kunnen onze schoolgaande kinderen geen voetbal kijken.
    Het is ook prettig voor Ajax en andere verenigingen als alle bekertoernooien afgeschaft worden, want dan hebben ze meer tijd voor het organiseren van eigen activiteiten, je zou dan kunnen denken aan een gezellig korfbaltoernooi of vegetarisch barbecueën met de fans.
    Al met al alleen maar voordelen, waarbij de volgende stap zal zijn om in onze competities geen punten meer bij te houden. We zien dat steeds meer mensen moeite hebben met rekenen, dus waarom zou je ze dan vermoeien met tabellen waarin allemaal cijfers op een rijtje staan. Voetballers willen alleen maar voetballen en fans willen alleen maar hard gillen en soms een biertje drinken.

Natuurlijk is bovenstaande gekheid, maar The Captain is soms bang dat ook dit zomaar eens bedacht kan worden door de mensen bij de KNVB. Voetbal is en blijft een sport. In een online woordenboek staat te lezen achter het woord ‘sport’: allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden.
    Op zich kan dit natuurlijk prima zonder een stand bij te houden, maar als The Captain nog even doorleest, ziet hij ook staan: iets met ambitie doen, prestaties nastreven. En dan lijkt een competitie met een kampioen en inderdaad ook teams die soms een niet winnen opeens wel belangrijk.
    Nu vindt de KNVB een competitie bij de jeugd tot O12 blijkbaar overbodig, maar mag er nog wel gewonnen worden. De vraag is of dit over een paar jaar nog wel kan, want ook zonder competities kun je elke week het onderspit delven en dan kan ook het plezier in voetbal verdwijnen. Dan is de vraag of we moeten gaan voetballen zonder doelen of alleen nog maar middenvelders moeten gaan opleiden.
    De wat oudere lezers zullen bij dit laatste idee direct enthousiast worden, omdat de wedstrijden dan allemaal gaan lijken op die tussen West-Duitsland en Oostenrijk tijdens de WK van 1982. De bal werd tijdens een groot deel van de wedstrijd keurig rond de middencirkel rondgespeeld en deze wedstrijd staat dan ook bekend als ‘het bedrog van Gijón’ en het land West-Duitsland werd later opgeheven en samengevoegd met het nabijgelegen Oost-Duitsland.
    The Captain dwaalt af en de bijnaam van deze wedstrijd geeft al aan dat het vreselijk was. De reden voor deze akelige wedstrijd was de stand van 1-0 waarbij beide landen door zouden gaan naar de volgende ronde. Niemand wil zouteloze potjes voetbal, iedereen wil strijd zien en de wil om te winnen is bij het voetbal heel belangrijk. Niet voor niets hoor je bij de pupillenelftallen vaak een yell waarin het woord ‘winnen’ voorkomt en het is de taak voor de trainers, maar ook ouders en andere supporters, om zowel met winnen als met verliezen om te gaan.
    Laat The Captain ouderwets zijn, maar volgens hem is winnen prachtig en verliezen hoort daarbij. Laten we dat onze kinderen leren.