• Direct na de voorjaarsvakantie vroeg een Drentse school aan de ouders van kinderen die in Italië op vakantie waren geweest om uit voorzorg even langs de huisarts te gaan. Deze actie stuitte op veel onbegrip, sterker nog een GGD-arts was klip en klaar hierover: ‘Zoiets veroorzaakt onrust. We hebben dat landelijke beleid niet voor niets. Als elke organisatie zelf wat doet, wordt het er niet duidelijker op.’
    Afgelopen weekend schrapte Unitas uit Gorinchem alle wedstrijden van hun jeugdelftallen tegen Brabantse clubs. Het ging om zes wedstrijden en de jeugdvoorzitter van Unitas wilde gewoon geen enkel risico nemen. Ook in dit geval werd hier door sommige mensen lacherig op gereageerd: Gorinchem ligt op een haar na in Brabant en voorzorg is goed hoor, maar dit begint op hysterie te lijken.
    De KNVB liet in dit geval weten dat er gewoon gevoetbald had kunnen worden, want zo liet de woordvoerder van de KNVB weten: ‘Het RIVM en de GGD zeggen niet dat er niet gespeeld mag worden.’

Inmiddels is heel Italië op slot en in Nederland mag iedereen, op onze wat vergeetachtige minister-president na, geen handen meer geven, wordt in Brabant aangeraden om niet onder de mensen te komen en staan vrijwel alle grote evenementen, inclusief een aantal voetbalwedstrijden op de tocht. Inmiddels is deze tekst achterhaald door de werkelijkheid en zijn verschillende evenementen al gecanceld.

Terwijl er door iedereen wordt nagedacht over het al dan niet door laten gaan van samenkomsten en evenementen, heeft het RIVM nog steeds niets gezegd over het amateur- en meer specifiek over het jeugdvoetbal, dus moet er gewoon gespeeld worden.
    Omdat de KNVB volgt wat het RIVM al dan niet besluit te doen, zei de woordvoerder van de KNVB in het geval van Unitas gewoon: ‘Dit zal worden beschouwd als ‘niet komen opdagen’, wat betekent dat de aanklager hiernaar gaat kijken. Die zal ongetwijfeld iets meer begrip hebben dan gebruikelijk.’
    Gelukkig is er waarschijnlijk iets meer begrip dan gebruikelijk, maar om nu te zeggen dat de KNVB het begrepen heeft, daar is The Captain niet van overtuigd.
    Het Coronavirus is voor oudere en al zieke mensen levensgevaarlijk. Tot gisteren waren er in Italië alleen al 366 mensen overleden en een land op slot gooien, dat doe je niet voor je plezier. We kunnen wel doen of er niets aan de hand is en misschien valt het achteraf in Nederland allemaal nog wel mee, maar laten we ook beseffen dat het voor een deel van de bevolking meer is dan zomaar een griepje.
    The Captain begrijpt de Drentse school en voetbalvereniging Unitas heel goed. Misschien voelt het voor veel mensen overdreven, maar het geeft wel aan dat deze mensen de mogelijke ernst van de situatie goed inzien.
    Zeker nu er nog dagelijks nieuwe ziektegevallen worden geconstateerd, pleit ook The Captain ervoor om voorzichtig te zijn.