• Speelde je een jaar geleden in de Zaterdag 1 of Zondag 1 kon je maar beter niet geblesseerd raken. Joey Bakker was destijds onze verzorger en hij kwam eigenlijk alleen naar Dubbeldam om te lezen. Pas als zijn hoofdstuk uit was, had hij soms tijd om iemand te helpen, maar dit gebeurde dan gelukkig altijd wel met zachte hand.
    We zijn heel blij met de bijdrage van onze Joey.

Het is weer een hele tijd geleden dat ik voor Dubbeldam geschreven heb, maar ja, met de huidige pandemie heb je opeens een stuk meer vrije tijd.

Het is nu bijna een jaar geleden dat ik gestopt ben als verzorger/EHBO’er bij deze prachtige vereniging om naar het westen te verhuizen. Maar ik heb veel mooie en leuke herinneringen aan de club overgehouden. Hoewel… leuk? Als lid van de medische staf, en zeker als je dagelijkse werk ook op het medische gebied is (fysiotherapie), bouw je wat… ‘vreemde’ definities van ‘leuk’ op: waar gewone mensen snel schrikken of misschien zelfs in paniek raken bij het zien van bloederige verwondingen, zijn die voor ons juist interessant.
    Het zijn dingen die je niet elke dag meemaakt, en zijn daardoor juist nog spannender. Dus om nou de grote verwondingen als ‘leukste’ herinneringen te noemen… het behoeft wat kanttekeningen. Voor ons zit hem het échte leuke van zulke herinneringen hem namelijk ook in het herstel van de sporters. Dus als ik echt een paar van de leukste gebeurtenissen moet noemen, dan denk ik meteen aan de open hoofdwonden die ik zelf dicht heb moeten maken, maar waar na een paar weken het al amper zichtbaar was! Het geeft je voldoening in je werk.

En nu? Inmiddels doe ik niets meer met voetbal. Hoewel ik vlakbij een andere voetbalvereniging woon, is er geen enkele andere club zoals Dubbeldam. Een sport heb ik ook niet meer opgepakt. Voltijd bezig zijn met werken, en in mijn vrije tijd lekker in mijn huis bezig zijn vult mijn week volledig. Wat ik wel doe, is veel wandelen (zéér goed voor het lichaam), en gebruik maken van de oefenzaal op mijn werk. Zo blijf ik toch sterk, fit, en gezond.

Maar ja, dan nu de pandemie. De eerste echte pandemie die we hier meemaken sinds 1918-1920. De eerste in LETTERLIJK 100 jaar… Dat is toch wel ingrijpend. Zeker op mijn werk, waar de regels nu zo sterk zijn aangescherpt, dat het werk zoals ik het ken toch tot een minimum is teruggebracht.
    Gelukkig mogen we wel doorwerken. Moeten, zelfs! Aangezien de fysiotherapie klachten en problemen kan screenen en kan bepalen wat iemand als eerste hulp bij een verwonding van het bewegingsstelsel nodig heeft. Zo vormen wij een buffer tussen de mensen en de dokters die nu toch al zwaar overwerkt zijn. Dus wat doen we nu? Tsja, eigenlijk ons normale werk, maar wel met minstens 1,5 meter afstand tot onze patiënten. Dat houdt in dat we veel consulten leveren via de telefoon en via videobellen, waarbij we problemen in kaart brengen en mensen door instructies te geven in de goede richting sturen, en we begeleiden oefenpatiënten in de oefenzaal. Maar altijd van minstens 1,5 meter afstand, en met voor en na desinfecteren van het materiaal. Op deze manier blijft er gelukkig nog werk over voor ons om te doen.

En wat doe ik in mijn vrije tijd? Wat verwacht je? De verzorger die altijd rustig een boek aan het lezen was, is natuurlijk weer volop aan het lezen geslagen! Ik breng mijn vrije dagen door met veel lezen, met klussen en bouwen in het huis, en met trainen. We hebben een oefenzaal op de praktijk, en als er niemand is, en je maakt de apparaten na afloop goed schoon… waarom niet?! Want quarantaine of niet, als je stilzit, ga je alleen maar achteruit. Wie gezond wilt blijven moet in beweging blijven! Daarnaast wandel ik extra veel. Ik woon aan de rand van het dorp, dus ik kan lange stukken wandelen zonder ook maar iemand tegen te komen. Dus buiten mijn ontspannen bezigheden, ben ik volop aan het trainen, en ben ik tijdens deze pandemie in een betere conditie dan ik in jaren ben geweest!

Natuurlijk heb ik ook nog adviezen voor de thuiszittende Dubbeldammers: beweeg! Zorg ervoor dat je elke dag aan je 10.000 stappen komt (hoeft niet buiten, kan ook gewoon binnen!), en je elke dag minstens een half uur hard beweegt, zodat je hart lekker hard klopt. Niet alleen goed voor je lichaam, maar ook goed om jezelf af te leiden, en te zorgen dat je niet gek wordt in je eigen huis!
    Dus, beweeg, mensen! Er zijn genoeg manieren om het te doen. Wees lekker creatief!