• De Rechte Zandweg en diverse kampioenschappen

6 feb 2021
  • In de jaren dat er gevoetbald werd achter boerderij Noordhoeve, ook bekend als het terrein aan de Koeiendijk, voetbalde Dubbeldam bij de DVB, Dordrechtsche Voetbalbond. Bij een kampioenschap zou promotie naar de KNVB mogelijk zijn.
    In de jaren 1928, 1929 en 1931 werd Dubbeldam kampioen in de competitie van de DVB, maar omdat het veld afgekeurd werd door de KNVB, was van promotie jammer genoeg geen sprake.
    Het was dan ook goed nieuws dat we in 1935 een terrein mochten huren aan de Rechte Zandweg, ter hoogte van het Zandwegpad. Op 10 augustus 1935 opende burgemeester De Roo deze nieuwe accommodatie.
    In de Dordrechtsche Courant was destijds te lezen: ‘De heer De Roo verrichtte vervolgens het traditioneel openingsceremonieel, te weten het doorknippen van een lint en het aan den rol brengen van den bal en den feestwedstrijd Dubbeldam I – DFC 2 en 3 gecombineerd. De DFC-combinatie heeft den prettig gespeelden wedstrijd met 3-1 gewonnen.’

Hoewel het een stap voorwaarts was, was ook deze accommodatie niet zoals we tegenwoordig gewend zijn. De kleedruimte was enigszins wankel en op het veld, waar onze mannen op zondagen bikkelden, liepen doordeweeks de koeien en varkens rond.
    Toch was het veld blijkbaar bijzonder goed, het werd bijna nooit afgekeurd en hoewel we er even op moesten wachten, werden ook hier de nodige successen geboekt.
    In 1942 werd ons eerste weer kampioen en omdat dit keer de KNVB onze veld wel goedkeurde, mocht Dubbeldam uitkomen in de vierde klasse de KNVB, waar de onze mannen het direct al zeer goed deden. In de jaren 1944, 1948 en 1949 eindigde Dubbeldam op de eerste plaats, wat trouwens niet direct betekende dat er gepromoveerd mocht worden. Pas na het kampioenschap van 1949 kwamen onze mannen uit in de derde klasse.

Na de oorlog groeide het kleine dorp Dubbeldam uit zijn voegen en werden er veel nieuwe huizen gebouwd, een deel daarvan moest zo nodig op ons veld komen te staan, waardoor we opeens zonder zaten. Het was zo onverwacht dat er geen alternatief voorhanden was en Dubbeldam moest in 1951 snel op zoek naar een nieuwe locatie. Gelukkig werd deze gevonden, maar het was een heel bijzondere.

- Boven de tekst een foto van onze kantine aan de Rechte Zandweg, uit het rijke archief van Arie Heijstek, zoals nog enkele foto’s
    - Direct onder de tekst twee krantenartikelen uit 1935
    - Een praalwagen van de Dordrechtsche Voetbalbond uit 1938
    - Een ongedateerde foto van een elftal genomen aan de Rechte Zandweg