• Tegenwoordig is Robert Eenhoorn algemeen directeur van AZ, maar echte sportliefhebbers kennen hem natuurlijk veel beter als een van de beste Nederlandse honkballers ooit.
    In Europa is honkbal een kleine sport, zo heeft de KNBSB ruim 20.000 leden, terwijl de KNVB meer dan 1,2 miljoen leden heeft. In Europa is Nederland toonaangevend, 23 keer mocht Nederland zich tot Europees kampioen kronen, de nummer twee Italië lukte dit slechts 10 keer. In 2011 gebeurde het onmogelijke: Nederland werd wereldkampioen en Eenhoorn was destijds technisch directeur.
    Het Walhalla voor elke honkballer is natuurlijk de Verenigde Staten waar honkbal onderdeel is van the American way of life. Zijn sommige mensen al blij als ze een baseballpetje van de Yankees hebben, Eenhoorn heeft daar gewoon gespeeld.

Op 27 september 1997 sloeg Eenhoorn als eerste in Nederland geboren speler sinds 1912 een homerun in de Major League, hij kwam destijds uit voor de Anaheim Angels.
    Met deze korte introductie doen we Robert Eenhoorn waarschijnlijk tekort, maar waar het om gaat zijn natuurlijk de antwoorden op onze vragen. Hieronder hebben we een korte film over de carrière van Eenhoorn, een krantenartikel over zijn debuut in de Major League en nog enkele foto’s. De laatste foto is de selectie van Neptunus uit 1960, staande derde van rechts, Piet Eenhoorn, de vader van Robert.

Voetbal je zelf of doe je aan een andere sport?
    Sinds ik bij AZ zit voetbal ik niet meer. Daarvoor heb ik 14 jaar bij Feyenoord 5 gespeeld. In mijn jeugd heb ik bij Neptunus gespeeld en nog in de jeugdopleiding bij Sparta gezeten.

Wat is het leukste dat je als sporter of in je werk ooit heb meegemaakt?
    Het leukste als sporter was mijn debuut in de Major League. Dit was een ervaring en belevenis die ik nooit zal vergeten.

Doe je iets om in conditie te blijven en zo ja wat?
    Tegenwoordig loop ik een paar keer per week hard en zit ik daarnaast regelmatig op de racefiets. Op deze manier houd ik mijn conditie op peil en het geeft mij energie.

Wat doe je nu je bijna niet meer naar buiten mag?
    Op dit moment ga ik gewoon iedere dag naar de club alleen is het daar nu veel minder druk, omdat de meeste mensen vanuit huis werken.

Heb je nog een boodschap voor de leden van vv Dubbeldam?
    Ik wens vv Dubbeldam in deze tijd vooral veel gezondheid toe. Niets is vanzelfsprekend en hopelijk kunnen we in de nabije toekomst weer - met elkaar – des te meer genieten van de sport en de sfeer eromheen.