• Vandaag laten we weer een oud-speler en trainer van onze vrienden van Oranje Wit aan het woord. Edward Hoogendoorn denkt nog steeds met veel plezier terug aan het Hemelvaarttoernooi bij Dubbeldam en hij vraagt zich eigenlijk af wanneer Dubbeldam weer eens een echt gezellig toernooi gaat organiseren.
    Op de foto boven dit artikel zien we Edward in één shot gevangen met Cor Lems en Duco Bolte.

Ik ben een geboren en getogen Dordtenaar en 54 jaar oud. Op mijn 5de jaar begonnen met voetballen bij Oranje Wit en heb daar alle elftallen doorlopen. Op mijn 17de ben ik van Oranje Wit overgestapt naar DS’79 (het huidige FC Dordrecht) en daar vijf jaar gespeeld, meestal in het tweede maar ook nog aardig wat wedstrijden op 1ste Divisie niveau.
    Ondanks aanbiedingen van andere goede amateurclubs ben ik weer teruggekeerd naar Oranje Wit (ook onder dwang van mijn vader Nico, anders kon ik gelijk een ander huishouden zoeken…. 😉). Daarna nog tot/met 37ste jaar in het 1ste van Oranje Wit gespeeld en vervolgens nog jaren, tot twee jaar terug, gevoetbald en trainer geweest van respectievelijk Oranje Wit 2 en Oranje Wit 1.
    Vanaf 1991 ben ik ondernemer in de software (en nog steeds) en heb ook een aantal horeca bedrijven opgestart en ook weer verkocht.

Voetbal je zelf of doe je aan een andere sport?
    Voetballen niet meer dus. Alleen nog af en toe een horeca toernooi. Maar voor de rest kan ik moeilijk stil zitten en ben ik bijna elke dag wel met iets bezig zoals spinning, zwemmen, hardlopen, skiën en tennissen. Bij Oranje Wit doe ik nog wel eens training geven aan de jeugd onder 10 of bij Oranje Wit 3.

Wat is het leukste dat je als sporter of in je werk ooit hebt meegemaakt?
    Het mooiste zijn altijd de kampioenschappen. Met Oranje Wit kampioen 1ste klasse en daarna 1 jaar in de Hoofdklasse (het toenmalig hoogste amateurniveau) met Cees van der Sluis als trainer.
    Het meest memorabel zijn toch wel de overwinningen op het Hemelvaart-toernooi bij Dubbeldam (met de feestavond uiteraard) dat georganiseerd wordt door mijn oude buurman, Dubbeldammer en vriend Gert-Jan Geschiere. Jammer dat dit toernooi niet meer voor de (te zware) oudjes is …
    Daarnaast exploiteerde ik ook cafe ’t Peerdt een aantal jaren en daar deden wij ons ook altijd 2 (!) dagen voorbereiden via een traingingskamp (!) op de horeca toernooien. Ik hoef niemand uit te leggen hoe serieus dat werd opgepakt….

Doe je iets om in conditie te blijven en zo ja wat?
    Zie antwoord bij de eerste vraag.

Wat doe je nu je bijna niet meer naar buiten mag?
    Ik heb het geluk dat ik ook kantoor aan huis heb en dat ik veel van mijn werk ook thuis kan uitvoeren, Voor de rest wandel en fiets ik wat meer dan normaal. De enige sport die ik nu kan doen is hardlopen en een beetje voetballen op een pleintje met mijn zoon Ian. Ik mis wel de gezelligheid van terrassen, kantines, evenementen, sporten etc. maar ik realiseer ook dat we echt de regels in acht moeten nemen willen we hier op (korte) termijn weer naar een normaal leven gaan.

Heb je nog een boodschap voor de leden van Dubbeldam?
    Dubbeldam is super gezellige vereniging waar volgens mij het sportieve minder belangrijk is dan de gezelligheid. Misschien vergis ik me daar wel in, maar ik kan me daar ook wel heel goed in vinden.
    Het voelt altijd als thuiskomen als ik de kantine binnenstap. Ik hoop voor Dubbeldam dat men snel zekerheid krijg over de nieuwe accommodatie en wacht de uitnodiging voor een veteranen of horeca toernooi af….
    Voor Dubbeldammers (en eigenlijk voor iedereen) koester wat we wel kunnen/mogen op dit moment. Blijf positief. Blijf gezond.

Op de foto hieronder een elftalfoto van DS’79 1986-87. Onze Dordtse helden promoveerden naar de eredivisie na winst in de nacompetitie.
    Bovenste rij v.l.n.r. Cor Aarnoutse (verzorger), Theo Kulsdom, Jacques den Bakker, Tjesco de Goede, Hans Stout, Hennie Michielse.
    Middelste rij v.l.n.r.: Wil Kwast (assistent trainer), Gerrie Slagboom, Harry Melis, Rick de Haan, Ron van Bergen, Marco Boogers, Kees Koudstaal, Peter Matena, Simon Kistemaker (trainer).
    Onderste rij v.l.n.r.: Leen van der Weel, Pippy Pruymboom, Jaap van der Wiel, Marcel van der Net, Bert Bartelings, Edward Hoogendoorn.