• Ook Joop Brand is net als Henk van Heeren in 1949 lid geworden van Dubbeldam. In tegenstelling tot Henk heeft Joop wel heel lang gevoetbald en als voetballer de nodige successen gevierd. In april 1956 was zijn debuut in het eerste elftal, Joop was toen 16 jaar en zou in juni 17 worden. De dag daarvoor speelde hij gewoon met het A-elftal in de junioren. Aansluitend werden het ongeveer 17 jaar in het eerste elftal.
    Zijn voetbalcarrière duurt uiteindelijk maar liefst 44 jaar en pas in 1993 hangt hij noodgedwongen zijn voetbalschoenen aan de wilgen.
    Joop speelde in het elftal dat in 1961 kampioen wist te worden, maar hij was ook trainer van de nog jonge Dubbeldammers.

De foto boven deze woorden is gemaakt in 1959, waarop ons eerste elftal te zien is. We zien op deze foto de volgende mannen:
    staand vlnr Piet Schutter, Henk Fok, Janus int Veld, Bas Dubbelman, Dik van Valen, Jan Bakker, Jan Lugthart
    zittend vlnr Wim van de Merwe, Arie van Heeren, Henk van Es, Joop Brand, Jan de Bruin en trainer Arie van de Graaf

Onder dit stukje zien we allereerst twee linkjes naar de opstellingen in de wedstrijd tegen DJS zowel uit als thuis, daarna een actiefoto waarop Joop rechts te zien bent en direct daaronder een jeugdelftal waar je destijds de leider van was. Naast Joop staat Wim de Vogel, toen nog zijn pupil, maar later zijn ploeggenoot in het eerste. Later zou Joop nog jaren secretaris van het jeugdbestuur zijn.

De laatste foto is misschien wel de mooiste uit onze geschiedenis. De foto is gemaakt in 1962 en jaren later stond in ons clubblad te lezen:
    Weet u het nog?
    38 jaar geleden.
    De beslissingswedstrijd op het DFC-veld tegen ODS. De spanning was om te snijden, de vertrouwde zwart-wit gestreepte helden renden over het veld, de paarden stonden klaar, maar het mocht niet baten, Dubbeldam verloor de wedstrijd met 3-0. Maar één ding was zeker, we sjouwden als paarden…
    Joop weet nog als de dag van gisteren hoe spannend de competitie toen was; Dubbeldam stond met twee wedstrijden te spelen twee punten voor op ODS, in een tijd dat een overwinning nog twee punten opleverde. Dubbeldam verloor de voorlaatste wedstrijd van Flakkee en won de laatste wedstrijd. Omdat ODS beide wedstrijden won, moest er een beslissingswedstrijd gespeeld worden. In de reguliere competitie had Dubbeldam met 3-0 gewonnen en met 2-2 gelijkgespeeld; de beslissingswedstrijd werd met 3-0 verloren.
    Het was voor Joop trouwens de eerste en direct de laatste keer dat hij op een paard gezeten heeft.
    (van links naar rechts) Jan Lugthart, Henk van Es, Bas Baan, Hennie Kruithof, Joop Brand, Arie de Vogel, Gerrit van Helden, Bas Dubbelman, Adrie Dubbelman (Krakie), Mees Langerak, Arie van Heeren en op de voorgrond trainer de heer v.d. Graaf.