• Net als Perry Bakema gaat ook Mark van Leeuwerden volgend seizoen aan de slag als trainer bij FC Dordrecht, in het geval van Mark de O14. Veel spelers en hun ouders hebben warme herinneringen aan deze trainer, die lang bij Dubbeldam heeft rondgelopen.
    Lees dan ook snel zijn reactie en kijk naar zijn prachtige foto’s.

Voetbal je zelf of doe je aan een andere sport?
    Actief voetballen doe ik niet meer. Maar ik sta - in normale omstandigheden - gelukkig nog wel vier keer per week op het voetbalveld als trainer. Ik heb een Fitbit en het zal je verbazen hoe actief je als trainer ongemerkt toch bent. Op trainingsdagen zit je altijd aan het aantal stappen die je per dag moet halen. Verder probeer ik minimaal twee keer in de week thuis te sporten.

Wat is het leukste dat je als sporter of in je werk hebt meegemaakt?
    Laten we het dicht bij Dubbeldam houden. Ik ben er alles bij elkaar geloof ik zeven seizoenen trainer geweest. Wat mij als eerste te binnen schiet was de reis met de JO13-1 naar Barcelona. Een weekend met alleen maar hoogtepunten, met als kers op de taart ook nog een prachtige wedstrijd van Barça. Sowieso was dat een erg leuk seizoen waar ik tot op de dag van vandaag nog goede vrienden aan heb overgehouden.
    Ook tijdens mijn trouwdag was het geweldig dat er bij het stadhuis zo veel spelers, in tenue, en ouders ons stonden op te wachten op de trap.
    Maar na meerdere 2e plaatsen was het kampioenschap in de hoofdklasse met de JO13-1 wel het sportieve hoogtepunt. Ook voor mezelf fijn, want ik begon me al een beetje de Joop Zoetemelk van Dubbeldam te voelen haha!

Doe je iets om in conditie te blijven?
    Ik probeer minimaal twee keer in de week thuis wat te sporten. Verder zorgt mijn zoontje van 3,5 met voldoende energie er wel voor dat ik mijn dagelijkse beweging krijg.

Wat doe je nu je bijna niet meer naar buiten mag?
    Elk nadeel “heb” z’n voordeel toch?
    Hoewel je het meest leert op het veld kan je ook in deze tijd jezelf blijven ontwikkelen. Zeker als trainer. Er is genoeg stof op internet te vinden en ik heb al een paar boeken gelezen en weer genoeg leuke nieuwe trainingsvormen gevonden.
    Ook kan je met een programma (en ook soms op YouTube) elke wedstrijd terugkijken. Heerlijk om nog eens het Barcelona van 2010 bijvoorbeeld te zien. Nee, hoewel er nu niks gespeeld wordt staat er nog voldoende voetbal op haha. Maar het grootste voordeel is dat er nu heel veel tijd met het gezin doorgebracht kan worden.

Heb je nog een boodschap voor de leden van Dubbeldam?
    Ik sluit me aan bij iedereen die mij al voor is gegaan dat gezondheid het belangrijkste is. Ik ben oprecht trots als ik zie hoe goed wij dit als land aanpakken. Hou dit aub ook vol met zijn allen. En voor alle trainers die dit lezen, dit is de ideale kans om je kennis te verbreden en alvast voor te bereiden op wanneer de bal (hopelijk zo snel mogelijk) weer gaat rollen.